Ja, és még valami!

Véleményblog érdekes és érdektelen témákkal a mindennapokból

A modoros orosz

2022. október 26. 12:30 - ZsonyaBlog

Modoros? Orosz? Mi sem állhat távolabb egymástól – gondolná hirtelen az olvasó a címet látván. Joggal. Ahogyan a tesiórán leghangosabb Bercike sem az osztály legélesebb kése ha nyelvi bravúrokról van szó, úgy egy nyers erő mindenhatóságát kultiváló nemzetről is nehezen feltételezünk bármiféle modorosságot. Azonban aki ezt a kultúrát közelebbről ismeri rájön, hogy itt is megtalálhatók a modor helyi felelősei, művelői, bár a fogalmat érdemes az orosz valóság (ez itt külön miséért kiált) sajátos keretei között értelmezni – számos ponton mutat átfedést az alpárisággal. E poszt írója az elmúlt napokban olyan élményekkel gazdagodott, amelyek révén körvonalazódni látszik az orosz turbómodor (egyelőre) dobogós helyezettje – történetünk ihletőjét nevezzük mondjuk Ivánnak. Miután alaposan kiszörnyűlködtem magam, másnap neki is láttam, hogy papírra vessem a sztorit még mielőtt a friss emlékek kihűlnének.

Amennyiben valaki a nemzetközi színtéren aktuálisan zajló mérsékelten szerencsés történések fejtegetését, kivesézését, górcső alá vEVÉSÉT reméli e poszttól, annak ezúton szeretném megspórolni a drága idejét – jelen szösszenet teljes mértékben civil kezdeményezés, polgári témakört feszeget. Nem célja a nacionalista és egyéb indulatok felgerjesztésében, táplálásában, blablabla…

Az orosz modor kevéssé a szóhasználaton, sokkal inkább a témaválasztáson és az azokról való gondolkodásmódon ütközik ki.

Szóval csapjunk is a lovak közé: adott a megbeszélt találkozó Ivánnal, aki már érkezésem előtt legurított két (szerinte) pint sört, amiről később megtudta, hogy „csak” zéró pójnt fájv – mily különös, Magyarországon nem angolszász űrmérték szerint csapolják a folyékony kenyeret. A pultossal aztán közösen megnyugtattuk, hogy a liquid pint habbal sincs meg fél liter, szóval na, itt böcsülettel kitöltik a sert, az erre irányuló bizalmatlanság megalapozatlan. Hősünk megnyugszik, leül, kortyol, poharat ürít, újabb köröket rendel. A vérében lévő alkoholszázalék emelkedésével arányosan ered meg a nyelve és előtör belőle a korábban változó sikerrel elfojtott modor. Kezdő szint:

Éltem én már mindenhol Új-Zélandtól a Bahamákig, de legjobban Kirgizisztán tetszett. És tudod miért? Nem fogod elhinni, mennyi ott egy taxi. Huszonötezer szom. Az tudod mennyi, hehe? Másfél dollár! Vágod. Munkába is taxival jártam, apám. De azért mégiscsak az amiknál volt a legjobb: rugalmas munkaidő, nyugati értékek meg minden, érted. Nem a dohos keleti szar! Igaz, hogy szombat-vasárnap is kidolgoztam a belemet, este 11-kor alig tudtam letenni a laptopot meg a főnök is baszogatott folyton, de legalább hétköznap aludhattam fél 8-ig! Na mindegy, nem panaszkodom. Azért a kurva anyjukat, hogy itt be kell járni 8-ra. A Natasa már az első munkanapomon lebaszott, hogy késtem. Mi ez már? Nem mindegy, hogy nyolcra érek be vagy fél tízre? Én finom úriember vagyok, úgyhogy csak annyit jegyeztem meg neki, hogy nekem nem ez az első munkahelyem és különben is kinek képzeli magát. Szomorú, hogy itt is ezzel a mentalitással kell szembesülnöm (a saját nemzettársaid részéről? Ki gondolta volna? – a szerk.). A belarusz határőrök is akkora parasztok voltak: képesek voltak a gatyámig átkutatni, pedig nem volt nálam semmi, csak párezer dollár, belarusz rubel, kínai jüan, üzbég szom, jévro (euró), fornit (ezt még nem jegyezte meg), húsz doboz cigaretta meg egy kis kokain. Úgy tizenöt deka. Még a táskámba is belenéztek. Hihetetlen, felháborító!

Hősünk szünetet tart, iszik, felháborodása lassan nosztaligázássá szelídül – saját hazájának ekézése miatt érzett bűntudattól vezérelve előkerülnek a régió legmodorosabbnak számító témái. Haladó szint:

Azért a szovjetek, azok tudtak… Akkor még tudtak normális technikát gyártani, nem úgy, mint most. Az vasból volt, apám, nem műanyagból! Ezzel a két kezemmel raktam össze T-64-eseket, ismerem a jármű összes piszkos zugát az utolsó csavarig. Csöpögtünk az olajtól, bazdmeg! Láttad a Csernobilt? Na, olyat is építettünk. Az működött. Jó, egy darabig, de hát akkor is, na! Most meg mi van? Ha nem importálunk mikrochipeket meg egereket, kinyiffan a gazdaság. Azért a hadiipar… azért az még hozza a szintet, vagyogat… Hogy miért nem maradtam a szakmában? Semmit nem fizet, apám. Voltál te már vidéken? Novoszibirszk-külső megvan? Nem? Akkor sehol sem voltál. Én sokkal több helyen voltam, mint te. Igazi világpolgár vagyok, hehe. Amúgy hány négyzetméteren laksz? (wtf, mittudomén, harminc) Nem rossz, az enyém is akkora. Bár Voronyezsben nagyobb lakásom volt, most ez a kis lyuk is megteszi. Amúgy majd valamikor felmennék hozzád és körülnéznék (– ajánlja fel nagyvonalúan Iván, miközben előveszi a telefont, hogy feltárja előttünk élete bugyrait). Nézd, ez itt a feleségem. Hazai, egyenesen Csitából! Az öregapám is azt mondta anno, fiam, vidékről kell nőt szerezni, mert azok még nem kurvultak el, mint a moszkvaiak! Hát én megfogadtam a tanácsát. A mostanival már az első alkalommal közöltem, hogy lyányom fogod a cókmókodat és indulunk, elveszlek feleségül! Azt mondta, dá! Ugrott első szóra! Na mondom, ettől nem fogok elválni, mint az előzőektől, hehe. Elkényeztetett picsák voltak, jöttek az elvárásaikkal meg a faszommal. Teljesen kifodrult önmagából a világ, én mondom. Szerencsére ez már a múlt. Amúgy nézd, ő az első feleségem (képet mutat). Ő pedig a második. Jó nők, mi? Most mondd, hogy nem azok. Kár, hogy ribanc volt mind a kettő… Ez a mostani. Eeeeez belevaló!

A legelvetemültebb szint produkálásának ideje az alkohol kritikus mennyiségénél érkezik el:

Hogy rohadna meg Putyin az összes oligarchával együtt! Katasztrófába viszik az országot, ennyi, egy kalap szar az egész (hüvelykujját lefelé mutatja) Jó, nem úgy értem… Nem szeretek politizálni. Én ahhoz nem is értek. (hősünk minduntalan a fekete autót lesi, amely őt ezekért a kijelentésekért elviszi. Nem jön. Félelmét azonban sosem fogja tudni levetkőzni). Na, figyi, mutatok egy szuper-egyedi-alter-értelmiségi-punk zenekart. Szvolocsi88 – ismered őket? NEM ISMERED?! (bekapcsol egy The Cure-ról koppintott, stílusát hajszálpontosan utánzó számot) Nem vagyok rajongójuk, de azért na. Van bandás zoknim, boxerem, pólóm és egyszer kaptam tőlük autogramot. Mondjuk az már nincs meg, mert teát főztem belőle, állítólag gyógyít... Na ezt hallgasd! Kurva mély...

A témáról a végtelenségig el lehetne pötyögni. Mára ennyi, búcsúzunk a Szvolocsi88 soraival:

Az ablak sötét

Ezt te nem értheted

Kint a hideg semmiség

Óh, semmiséééég

 

Kiver a víz, reszketek

Viharos fellegek

Ha érthetnéd

Óh, ha érthetnééééd…

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://oltozz.blog.hu/api/trackback/id/tr7017963140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása